Forfatter
Tittel Skuespillerens arbeid med seg selv: i gjennomlevelsens skapende prosess : en elevdagbok
Medansvarlig
Språk
Hylleplassering
Klassifikasjon
Emne
År
Noter Konstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken 'Skuespillerens arbeid med seg selv' i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. 'Skuespillerens arbeide med seg' selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
ISBN
Tilgjengelige
Venteliste
*000 pam 1
*001172666
*008211210 a 0 00nob 2
*015 $a0644032$bBIBBI
*019 $bl
*020 $a978-82-560-2694-4$binnbundet$cNkr 499.00
*0411 $hrus
*08201$a792.028$zh$223/nor/20231004
*090 $c792.02$dSTA
*100 0$aStanislavskij, Konstantin S.A.$d1863-1938$jr.$0(NO-TrBIB)1606126541380
*24510$aSkuespillerens arbeid med seg selv$bi gjennomlevelsens skapende prosess : en elevdagbok$cKonstantin Stanislavskij ; oversettelse fra russisk ved Geir Pollen ; etterord ved Øystein Stene
*260 $a[Oslo]$bSolum Bokvennen$c2023
*300 $a516 sider
*520 $aKonstantin Stanislavskij (1863-1938) var et stort russisk teatergeni, hvis virke som skuespiller og instruktør har vært skjellsettende for teaterkunsten, ikke bare i Sovjetunionen, men overalt i verden. Stanislavskij er en representant for den russiske realismen, og hans ideer ble utformet med sterk innflytelse av Anton Tsjekhovs skuespill. Han ga ut boken 'Skuespillerens arbeid med seg selv' i 1936 og hans teorier har blitt grunnleggende i all dramaundervisning på 1900-tallet. Stanislavskij er like viktig for skuespillerkunsten som Freud for psykologien: Vi kan mene hva vi vil om dem, men det er umulig i dag å forestille seg feltene uten disse innovatørene. På samme måte som Freud, er Stanislavskij opptatt av konflikten mellom det ubevisste og det bevisste, mellom det som skjer i oss og det som kommer til uttrykk. 'Skuespillerens arbeide med seg' selv gir leseren mulighet til å se bak kulissene og overvære hvilke elementer skuespillerkunsten bygger på.
*532 $aKulturfond
*600 2$aStanislavskij, Konstantin S.A.$d1863-1938$jr.$1792.0233092$0(NO-TrBIB)1606126541380$9nor
*650 1$aSkuespillerkunst$1792.028$2bibbi$41119946$9nob
*650 1$aSkodespelarkunst$1792.028$2bibbi$41119946$9nno
*700 0$aPollen, Geir$d1953-$eovers.$jn.$0(NO-TrBIB)90186296
*856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/78fb5dd3-513e-47eb-8e45-30e545ad7d6c/original.jpg$3Omslagsbilde
*856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/78fb5dd3-513e-47eb-8e45-30e545ad7d6c/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde
*950 0$aTeatersport $zSkuespillerkunst$9nob
*950 0$aTeatersport $zSkodespelarkunst$9nno
^
Det finnes ingen anmeldelser for denne boken.
Klikk her
for bli den første til å gi din mening